tirsdag 13. januar 2009


"Våren inn i heimen"


Kjøpte meg 3 primulaer i dag - syntes det er et sikkert vårtegn når disse er å få kjøpt

Primula kommer av ordet ”primus” som betyr først

Jeg led valgets kval, da det var utrolig masse flotte farger å velge i - hadde mest lyst til å kjøpe en av hver.

Primula kommer opprinnelig fra fjellområdene i Europa og de tempererte områdene av Asia og Nord-Amerika. Det er bare noen få arter av primula som brukes som stueplanter, de fleste vokser vilt eller finnes som hageplanter.


Fyll opp med primula

Primula er en plante som tar seg godt ut å sette sammen. En balje eller en stor potte med flere planter, gir et flott syn. Et annet eksempel kan være å sette lyse rosa primula i en porselens fat sammen med småbladet eføy. Med enkle grep har du enfølelse av varme og vår i stuen.


Tips for primula

•Plasseres lyst, men ikke direkte sollys

• Lar du planten stå kjølig, står den lengre

• Holdes jevnt fuktig, men unngå at planten blir stående i vann

• En svak gjødseldose kan gis annen hver uke i blomstringstiden.

2 kommentarer:

Japonicum sa...

Hei Elena!
Så hyggelig med litt vårstemning etter at julen endelig er ute. Nå gleder jeg meg til å pynte litt på jobben i morgen også :-)

Helene sa...

Ååå, en liten forsmak på våren :) Nå ble jeg inspirert til å kjøpe mine egne vårblomster, og må nok en tur innom et gartneri i løpet av de nærmeste dagene.